Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
9001450012   El projecte 'Ciències 12-15': per un aprenentatge competent i motivat
2020-2021   Curs telemàtic (en línia asíncron). Secundària en general
  
   12/7/2021 - 16/7/2021 (20 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona
  
  
  
  
Cost matrícula (Euros)   65
  
Descripció i   Metodologia:   Presentem un projecte curricular per a l'ESO fonamentat en aportacions de la recerca didàctica de les ciències, fruit de la col·laboració entre el Departament d'Educació, la Universitat Autònoma de Barcelona i un grup de professors de ciències en actiu. Està pensat per activar el raonament de sentit comú i les emocions de l'alumnat i així estimular el seu aprenentatge de les ciències i la seva motivació intrínseca.
  
Objectius   Al final de cada curs, cada persona inscrita hauria de:

Conèixer el projecte didàctic de ciència per a tothom amb el qual, sigui a l'aula o al laboratori, s'experimenta, es discuteix, s'argumenta o s'introdueixen llenguatges científics. Per tant, es vol dur a terme l'activitat científica amb sentit per a l'alumnat i a partir de les seves capacitats.
Adonar-se de la complexitat del procés de modelització, inclòs el paper que hi tenen les emocions, i de com el professorat pot ajudar l'alumnat de forma efectiva en aquest procés.
Comprendre que l'èxit de la implantació del projecte a l'aula comporta assumir una forma de relació amb el coneixement clarament diferent de l'habitual i que això condueix a noves formes més atractives i efectives de realitzar les classes.
Portar, si es desitja, el projecte a les seves classes, ja que és obert, compta amb el suport del Departament d'Educació i de la UAB, i el volem anar enriquint a partir de la seva aplicació en els centres i de l'avaluació dels resultats que s'hi obtenen.
  
Continguts   Presentarem la proposta curricular del projecte Competències de pensament científic per a l'ESO que abreujadament anomenem Ciències 12-15. Cobreix de primer a tercer de l'ESO i consta de 9 unitats que estaran a l'abast de les persones inscrites:

Mostrarem com posem a l'abast de l'alumnat la modelització de situacions contextualitzades i el seu funcionament cognitiu i emocional.
Subratllarem l'aposta per fer dialogar les diferents disciplines científiques (transdisciplinarietat) per construir amb l'alumnat una comprensió integrada del món, potenciant el treball conjunt, tan enriquidor, dels professors de diferents disciplines.
Posarem exemples de com treballem competencialment la construcció dels grans models científics escolars, la introducció progressiva dels llenguatges científics i la realització d'observacions i experiments.
Tractarem la utilització d'instruments i l'organització de l'aula. També ens centrarem en les discussions basades en arguments i alguns debats sobre temes d'interès científic i social.
Donarem exemples d'activitats competencials que permeten avaluar el progrés de l'alumnat.
Evidenciarem la compatibilitat d'aquest material amb el treball per projectes mentre alhora assegurem els aprenentatges bàsics de les ciències.
  
Avaluació   Es tindrà en compte tant la participació en les sessions i els debats com la qualitat de les tasques que es proposaran.
  
Requisits de  certificació   Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya. A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió sincrònica, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades.
  
E-mail   ga.ice@uab.cat
  
  


Generalitat de Catalunya
Departament d'Educació
Pla de formació permanent